Fans

Wednesday, June 2, 2010

Tesco disaman lagi..


1 JUN 2010 - Seorang peniaga dan empat anggota keluarganya hari ini memfailkan saman ganti rugi RM1.6 juta terhadap Tesco Stores (M) Sdn Bhd kerana didakwa cuai memastikan produk ayam segar yang siap diproses dan dilabelkan halal, benar-benar halal megikut agama Islam.

Saman itu difailkan oleh Raja Muzaffar Kamar Raja Busu, Lijah Awang Kechik, Raja Kamar Idris Raja Busu, Norhayati Abdullah dan Raja Teh Rahmah Raja Busu. [ ..baca selanjutnya.. ]



Ini bukan kali pertama Tesco disaman kerana status ayamnya. Tahun 2008, Timbalan Pengarah Jabatan Kebudayaan, Kesenian, Pelancongan dan Sukan DBKL ketika tu pernah menyaman Tesco RM5 juta atas sebab yang sama.

Isu keraguan status ayam daging bukanlah isu baru. Hampir setiap minggu ada saje pembongkaran dan pendedahan oleh pihak media.










Surat penarikan sijil halal dari LHDN terhadap
sebuah syarikat pengeluar ayam daging.



Dah sampai masa untuk kita beralih kepada sumber makanan yang lebih terjamin kebersihan, kesihatan dan status halalnya. Dari situ tercetusnya idea dan usaha untuk menghasilkan ayam organik. Antara produk yang terawal di pasaran ialah ayam organik Dr. Mohamad Zainol.




Begitu juga ayam organik HPA. Ayam yang diternak sendiri secara organik tanpa suntikan dan antibiotik, disembelih mengikut syarak, diproses dan dibungkuskan mengikut GMP ( amalan perkilangan yang baik ).

Kita telah diberi alternatif untuk memilih yang halal dan terbaik, so terpulang pada inisiatif dan diri sendiri untuk menentukan hidangan di meja makan kita.. :-)

No comments: