Fans

Tuesday, June 1, 2010

Hati-hati membeli Jeli..

Oleh : SuperSyok Team

Sejak akhir-akhir ini, makanan ringan amat popular di kalangan masyarakat kita. Dari peringkat kanak-kanak hinggalah ke peringkat dewasa.


Malah kalau ada majlis perkahwinan, kenduri tahlil, open house, majlis potong jambul, majlis hari jadi dan sebagainya, makanan ringan ( junk food, snack ) menjadi pilihan utama untuk diberikan kepada para tetamu dalam bungkusan-bungkusan kecil untuk dibawa pulang.

Selain ianya murah, ianya juga mudah dan express.



Makanan ringan ini termasuklah jeli. Kalau zaman bebudak dulu dipanggil 'sumi'.

Namun, sejauh mana tahap keprihatinan kita terhadap kandungan bahan makanan ini dan kaedah pengilangan pihak pengeluar, terutamanya pengilang-pengilang dari negara luar.



Jeli pernah mencetuskan kontroversi sedikit masa dulu. Namun, kita percaya isu ini tak kan pernah selesai, selagimana tahap penguatkuasaan pihak tertentu masih lemah, longgar, tiris dan tidak konsisten. Di peringkat pengguna jugak perlu ada kesedaran yang tinggi dan menyeluruh.

Demi membangkitkan kesedaran itu, jom kita tengok salah sebuah kilang membuat jeli di China ( jangan lupa, kebanyakan makanan ringan yang terdapat di negara kita diimport dari negara China ).









"Ala.. tu kilang kat China, kat Malaysia lain. Makanan yang dikilangkan kat sini kita ada badan pemantau"

Apa beza kilang di China dan Malaysia? Mentaliti tauke besar yang hanya mementingkan keuntungan semata-mata tanpa menitikberatkan soal halal, kebersihan dan kesihatan tetap berkerak di kepala masing-masing ( walaupun bukan semua ).

Sejauh mana bilangan penguatkuasa badan pemantau yang memang sedia terhad dapat memeriksa semua kilang di seluruh Malaysia?

Sejauh mana pula tahap ketelusan dalam penguatkuasaan?

Bukan jeli saje, malah bihun, tauhu kering, soo-hon, udang kering, roti, biskut, coklat dan banyak lagi pernah didedahkan oleh wartawan dan persatuan pengguna yang menyertai operasi penguatkuasaan ke atas kilang-kilang ini.

Cop halal JAKIM cuma topeng je bro. Apatah lagi yang cop halal tulisan sendiri atau takde langsung.

Itu semua perlu la kita fikirkan ye, sebelum menyumbat mulut anak-anak dan para tetamu kita dengan makanan yang tak dapat dipastikan status halalnya. Makanan membentuk darah daging. Sendiri mau ingat la beb..

No comments: