Fans

Saturday, April 24, 2010

Korang tau tak? ( 13 )

Oleh : SuperSyok Team

1. Zoologist mengenalpasti Chimpanzee adalah haiwan yang paling cerdik. Ia diikuti Gorilla, Orang Utan, Baboon dan lain-lain keluarga beruk. Anjing, kuda dan gajah turut dikategorikan sebagai haiwan cerdik. Sementara di laut, ikan lumba-lumba mendahuluinya diikuti oleh paus gigi kecil. Jika menerima latihan yang betul, kesemua haiwan tersebut dapat melakukan sesuatu mengikut arahan yang diberi.

2. Belalang dan cengkerik tidak mempunyai telinga. Belalang mendengar melalui abdomennya sementara cengkerik melalui kaki hadapannya. Di kedua-dua bahagian badannya itu terdapat rerambut yang berfungsi seperti sesungut pada serangga lain.

3. Jika darah mamalia, amfibia dan reptilia berwarna merah, serangga pula memiliki darah berwarna kuning, sementara udang karang dan belangkas berdarah biru.

4. Dalam tempoh 1 jam, siput babi bergerak hanya sejauh 0.0313 meter.

5. Tikus Kasturi ; mamalia paling kecil di dunia makan 4 kali berat badannya dalam masa 36 jam.

6. Sejenis burung helang berbulu lebat ( lammergeier ) mempunyai tabiat makan yang pelik. Ia akan membawa terbang tulang besar dan menghempaskannya di atas batu pada ketinggian kira-kira 200 kaki. Helang ini gemarkan sumsum tulang yang lazat.

7. Anak burung robin memerlukan cacing sepanjang 14 kaki sehari untuk terus hidup.

8. Tiram terpaksa mengambil masa 5 tahun untuk menghasilkan sebutir mutiara sebesar biji saga.

9. Seekor belut elektrik boleh mengeluarkan tenaga yang mampu menggerakkan keretapi mainan, radio dan menyalakan 300 mentol kalimantang.

10. Mulut siput hanyalah sebesar kepala pin baju, tapi ia mempunyai 25,600 batang gigi.

No comments: