Fans

Wednesday, April 28, 2010

Perkampungan gua batu di Iran..

Oleh : SuperSyok Team

Kalau tanya pada bebudak kecik sekarang, tak ramai yg kenal kartun Flintstones. Tapi kalau tanya bapak bebudak sekarang, mesti ramai yg kenal gile kartun ni.


Dalam kartun Flintstones, kita tengok orang zaman purba tinggal dalam gua2 batu. Itu realiti, malah hingga hari ini, gua2 batu yg pernah didiami generasi terdahulu masih kekal strukturnya. Ada rumah2 ini yg masih didiami oleh generasi sekarang, malah ada yg disewa dan dijual.




Di Iran, terdapat sebuah perkampungan Troglodyte ( penghuni rumah gua zaman purbakala ) yg berusia lebih 700 tahun.

Perkampungan unik ini terletak di kaki Gunung Sahand, dalam daerah Kandovan. Penduduk masih tinggal dalam rumah2 gua batuan volkanik ini.



















Hmm.. sesekali kalau ubah sket suasana rumah mesti syok kan? Tinggal dalam gua batu volkanik. Tak tau la dalam tu macam peti ais atau oven. Hehehe...

No comments: