Fans

Saturday, May 22, 2010

Kem tentera kanak-kanak di Ansan, Korea..

Oleh : SuperSyok Team

Di Malaysia, program latihan khidmat negara ( PLKN ) diwajibkan ke atas sebilangan remaja yang berusia 18 tahun ke atas. Latihan dijalankan selama 3 bulan.


Di Singapura, program yang sama telah dilaksanakan sejak 1971. Rakyat yang berusia 18 tahun ke atas akan diwajibkan menghadiri National Service selama 2 tahun.

Sementara di Korea Selatan, latihan fizikal ala tentera telah didedahkan kepada rakyatnya bermula usia serendah 7 tahun!



Program latihan fizikal ala tentera ini dijalankan di Kem Ikhtiar Hidup Cheongryong, Ansan, Korea Selatan. Ia terletak kira-kira 40 kilometer dari Bandar Seoul.

Kem Ansan memberi peluang kepada orang awam untuk menguatkan minda dan fizikal mereka dengan mengikuti latihan ekstrim ala tentera. Dan peserta boleh pilih nak join latihan selama 3 hari atau 14 hari, bergantung pada keyakinan terhadap diri sendiri untuk terus bertahan.

Oh ye, program ni tak diwajibkan oleh mana-mana pihak, sebaliknya diberi peluang kepada sesiapa untuk merasainya sendiri.



Kem Ansan dikendalikan sepenuhnya oleh bekas tentera marin Korea Selatan yang telah bersara. Dan jurulatih ini tak memilih bulu dalam latihan. Samada peserta budak sekolah menengah, rendah atau pelajar kolej. Samada peserta laki atau pompuan. Latihan tetap latihan.

Kalau sebelum ni kita pernah tengok latihan tentera orang tua Thailand dan orang tua Korea, kali ni kita tengok pulak macam mana latihan tentera bebudak Korea pulak.















Amacam adik-adik semua? Ada bran? Hehe...

No comments: