Fans

Wednesday, March 31, 2010

Chimpanzee kamceng dengan Harimau..

Oleh : SuperSyok Team

Kami pernah paparkan kisah Liger ( kacukan Lion + Tiger ) yg telah dilahirkan di TIGERS ( The Institute of Greatly Endangered and Rare Species ) di Selatan Carolina, US.

Kali ni kami ingin bongkarkan lagi kisah menarik dari tembok institut haiwan ini.



Anjana, nama diberi..

Seekor chimpanzee betina berusia 2 tahun, yg menjadi kesayangan seluruh warga TIGERS baik dari kalangan manusia mahupun haiwan yg menghuni pusat tersebut.







Ape perasaan korang bila menatap gambar2 di atas?

Adakah kita perlu menumpang perasaan kasih sayang penuh keikhlasan dari makhluk bernama haiwan untuk kita yg bernama insan merasai ketenangan dan kedamaian?



Mitra dan Shiva, sepasang kembar anak harimau Bengal putih terpisah dari ibunya ketika ribut menyerang hutan habitat mereka.

Di TIGERS, Anjana lah tempat mereka menumpang kasih, mengadu nasib, berkongsi suka dan duka, bermesra dan bermain bersama.



Anjana suka menyibuk membantu kakitangan zoo, China York dalam menjalankan tugas harian.





Alahai...





Selain daripada menjadi ibu angkat kepada Mitra dan Shiva, Anjana juga menjadi ibu angkat kepada anak harimau bintang, anak kucing hutan, anak singa dan anak org utan yg menghuni TIGERS.

Tanpa akal, haiwan mampu berkasih sayang dan bersimpati antara satu sama lain. Kita yg sebaik2 ciptaan Allah ni, sepatutnya berpuluh kali lebih baik dari mereka. Malangnya, kes buang bayi dan pembunuhan masih berleluasa setiap hari. Sedih sedih.. :-(

No comments: