Fans

Monday, March 1, 2010

Awas, makanan tercemar..

Oleh : SuperSyok Team

Minggu lepas di Jasin, seorang ibu nyaris menyediakan hidangan asam pedas kepala anak biawak untuk hidangan lunch bila sebungkus asam jawa yg dibelinya ada kepala binatang tu masa tengah prepare bahan untuk masak.

Dia terkejut bila asam jawa yg diramas dalam bekas plastik ada objek keras dan kasar. Masa dia gaul dan ramas asam jawa yg dicampur dengan air, baru dia perasan objek tu tak dapat dipisahkan. Paling serun ( seram + gerun ) bila jari dia merasa objek tu ada muncung tajam, kulitnya bersisik dan nampak giginya yg halus. Errkk...



Kepala anak biawak dalam paket asam jawa.


Berita makanan tercemar bukan lagi isu asing dalam negara kita. Daripada makanan ready-made hinggakan kepada fast food hinggalah kepada bahan mentah.



Nasi campur ni didakwa dibeli dari restoran mamak, wallahua'lam. Tapi ada lauk bangkai anak tikus yg tak tahan tu. Mau trauma seminggu tak makan nasi beb.


Bila makanan luar dah tak selamat dan tercemar, ramai la surirumah prihatin yg nak sediakan makanan untuk keluarga, sebagai alternatif untuk mengelakkan makan di luar. Futhermore makanan di luar ni kebanyakannya kurang berkhasiat, kurang zat, kurang segar, tapi mewah dengan garam dan ajinomoto.

Tapi bila bahan mentah untuk masakan ( macam paket asam jawa kat atas tu ) pun dah tercemar, tak dapek den nak nolong beb..




Roti muffin coklat berintikan cicak kering.



Roti bijiran yg dibeli dari sebuah hypermarket terkenal di negara kita. Hehe..



Haa.. nampak tak ape yg aku nampak? Tak nampak pendek umur. Kah kah kah..



Nah.. amik sedas. Mata sekilat contact lens tu beb. Warna kulit dah macam biji kuaci kat roti tu dah. Sekali pandang memang tak perasan, huhu..


Pendek kata, berhati2 lah bila beli makanan kat luar. Tak kisah la apa jenis pun. Even kuih muih sarapan pagi yg dijual di tepi2 jalan tu pun ada yg memiliki rambut, kuku, bulu hidung, bullet staple dan gelang getah sebagai additional ingredient.

Baca la doa sebelum makan. Moga dengan doa tu, Allah hindari kita dari makanan2 tercemar dan kotor yg bakal menjadi darah daging kita dan zuriat tersayang. Amiin.. :-)



5 comments:

Sakinah Aqilah said...

eeiiii... tolong lah...

ape punya pengotor la restoran mamak tu. tikus besar tu pun x sedar ke?

lepas ni tobat tak beli roti bun. terus x de selera nak sarapan roti pagi ni.. uwweeekkk!

SuperSyok Team said...

Lepas ni kena uli tepung sendiri la kalau teringin nak makan roti.

Tu pun kalau tepung tu takde makhluk asing la di dalamnya. Haha..

ACHTUNG! said...

Tu kalau biar lagi lama tu mesti ada value...sebab jadi fosil! hehehe

Pengotor betul. Tu mesti wat keje tak baca "basmalah" tu.

Moral dia... hati2 dalam segala hal, baik yang buat, yang jual mahu pun yang langgan

ahmad irfan said...

YEKKK AK X NAK MAKAN MUFFIN LAGI....

SuperSyok Team said...

Memang kena hati2 sekarang ni. Yg kilang buat tercemar, yg home made pun tercemar.

Kalau tak darurat dan berkesempatan, masak sendiri la kat rumah, disamping boleh kurangkan garam, ajinomoto dan penggunaan minyak :-)