Fans

Wednesday, March 3, 2010

Korang tau tak? ( 6 )

Oleh : SuperSyok Team

1. Permaisuri semut mampu bertelur sebanyak 100,000,000 butir sehari. Dengan hanya sekali mengawan, ia akan bertelur sepanjang hayatnya.

2. Ratu anai2 boleh membesar hingga 20,000 kali ganda saiz anai2 pekerja. Ia mampu menghasilkan 30,000 butir telur sehari.

3. Ikan terkecil di dunia dadlah Trimattum Nanus yang terdapat di kepulauan Chagos. Ukurannya 0.0075 mm panjang.

4. Dalam banyak2 haiwan, hanya kala jengking yang boleh bertoleransi dengan sinaran radioaktif. Ia boleh menahan sehingga 200 kali ganda pancaran berbanding manusia.

5. Labah2 betina selalunya akan membunuh dan memakan pasangannya selepas mereka mengawan.

6. Cacing gergasi Australia merupakan cacing terpanjang di dunia. Ia boleh membesar sehinga 2 meter panjang.

7. Paus Beluga yang terdapat di Lautan Artik, Kanada boleh berenang sejauh 700 batu sehari dan hanya perlu menyedut oksigen setiap 20 minit.

8. Seekor siput babi dewasa mempunyai kira2 25,000 batang gigi.

9. Ayam akan menghasilkan telur yang lebih besar jika lampu dinyalakan selama 28 jam di rebannya. Keadaan ini akan mengelirukan ayam bahawa waktu siang adalah amat panjang.

10. Semut tidak boleh mengunyah makanan. Ia hanya menggerakkan rahangnya ke tepi seperti gunting bagi mendapatkan ekstrak jus daripada makanan tersebut.

2 comments:

Ejump said...

lebih menarik klo letak gmba utk stiap fakta tu..coz cm paus beluga tu,sy xtau tupanya cmna..mls nak googling..hehehe..btw byk info dlm blog ni..tq.. :)

SuperSyok Team said...

No prob. Thanx bro. Takpe, lepas ni kita akan perbaiki setiap persembahan.

Terus melekat bersama SuperSyok :-)